wtorek, 11 lutego 2014

Kilka zasad tworzenia dobrych afirmacji


Afirmacje stanowią technikę oddziaływania na podświadomość, która powinna wzbudzać pozytywne odczucia, a jednocześnie sprawiać, że znikną negatywne nawyki myślowe. technika ta oparta jest na wierze w moc podświadomości, ale ma także naukowe wytłumaczenie - o wpływie na pewne struktury układu nerwowego.

Tworzenie skutecznych afirmacji nie jest trudne. Wystarczy tylko poznać kilka prostych zasad i stosować je przy układaniu afirmacji.

1. Afirmacje formułujemy w czasie teraźniejszym. Jeżeli tworzysz afirmację w czasie przyszłym, to to, co afirmujesz może nadejść dopiero za jakiś czas, ponieważ odsuwasz to od siebie.

2. Używaj pierwszej osoby: "ja".

3. Nie używaj słowa "nie" - afirmacja zawsze musi być pozytywna. Nasza podświadomość nie rozumie tego słowa. Jeśli pomyślisz: "Nie jestem chory", to podświadomość odczyta to jako rozkaz "jestem chory" i rzeczywiście możesz zacząć chorować.

4. Afirmując stosuj wyłącznie określenia pozytywne, takie jak np. "z łatwością", "wspaniale", "fantastycznie", "szybko i skutecznie" itp., np. "Dziś jest wspaniały dzień, wszystkie zaplanowane zadania realizuję z łatwością".

5. Nie używaj słów "proszę" i "chcę" - w efekcie będziesz afirmować proszenie i chcenie, a nie pożądany przez ciebie efekt.

6. Zawsze afirmuj tylko to, czego sam w rzeczywistości pragniesz. Jeśli czujesz przymus, np. dotyczący zmiany pracy, czujesz że otoczenie wymaga tego od ciebie, to afirmacja "Z łatwością zmieniam pracę na lepszą" po prostu nie zadziała, choćbyś bardzo długo ją powtarzał. Dlaczego? Bo tego nie chcesz, bo stawiasz sobie wewnętrzne ograniczenie, a wtedy afirmowanie to jak uderzanie piłeczką w mur z nadzieją, że on runie.

7. Afirmując staraj się poczuć niemal fizycznie każde słowo i wyobrazić sobie efekt końcowy. Jeśli afirmujesz zdrowie w ogólności, to wizualizuj sobie siebie totalnie zdrowego, myśl o każdej komórce swojego ciała, o pozytywnej, witalnej energii, która cię wypełnia od stóp do głów. Wyobrażaj sobie te wszystkie rzeczy, które robisz, kiedy jesteś zupełnie zdrowy, myśl o aktywności fizycznej, podróżach, tańcu itp.

8. Podczas afirmowania bądź zrelaksowany i spokojny, a jednocześnie pełen głębokiej pewności, pozytywnego nastawienia i przekonania, że to czego pragniesz, wypływa z twojego serca.

9. Staraj się być wdzięczny za to, co otrzymujesz dzięki afirmacjom, do czego dojdziesz, co osiągniesz, kim się staniesz. Wyrażaj swoją wdzięczność za efekt końcowy już teraz, dokładnie tak, jakby to już teraz było twoje.

10. Afirmacje możesz powtarzać na głos, w myślach, zapisywać je. Tak naprawdę nie ma to znaczenia. Ja powtarzam wyłącznie w myśli, nie stosując się do zasady kilku lub kilkunastu powtórzeń i różnych wariantów (typu "Ja, Emilia" oraz "Ona, Emilia"). Nie wypowiadam ich w trzeciej osobie, zawsze w pierwszej. Robię to jednak z głębokim przekonaniem, pewnością i wdzięcznością.

11. Twórz afirmacje dopasowane wyłącznie do twoich potrzeb. Nie sugeruj się gotowymi afirmacjami znalezionymi w necie.

Dobrze skonstruowana afirmacja:
"Jestem zdrowa, otaczają mnie wyłącznie pozytywni, inspirujący ludzie, a wszystko co robię jest zwieńczone sukcesem".

Źle ułożona afirmacja:
"Chcę być zdrowa, proszę, aby tak było".
"Nie stresuję się dziś, cały dzień jest dobry".

Pamiętaj też, że nie ma magicznej metody, dzięki której bez wysiłku osiągniesz wszystko, co zechcesz i staniesz się taki, jak pragniesz. Afirmacje to narzędzie do zmiany schematów myślenia, ale ta zmiana nie przychodzi łatwo. Z czasem dzięki regularnie stosowanym afirmacjom twój mózg otworzy się na nowe informacje. Jeśli chcesz znaleźć pracę marzeń, to nagle zaczniesz dostrzegać wokół siebie okazje i możliwości do wykorzystania. Nie znaczy to, że wcześniej ich nie było, tylko że twój umysł ich nie dostrzegał, bo nie programowałeś go na takie zadanie. 

Zobacz, dlaczego afirmacje działają >>

1 komentarz:

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.