środa, 23 listopada 2016

15 inspirujących pytań, na które warto odpowiedzieć

Istnieją pytania, na które łatwo odpowiedzieć i takie, które pozostaną bez odpowiedzi. Są też takie, które zmuszają do zastanowienia się, do przemyślenia i przeanalizowania swoich zachowań i potrzeb. Świadome życie cechuje się między innymi umiejętnością zadawania sobie samemu takich pytań i odwagą odpowiadania na nie. Czasem odpowiedź na jakieś pytanie sprawi, że zaczniesz coś zmieniać w swoim życiu, innym razem uświadomisz sobie coś na swój temat, być może bolesnego, ale na pewno wyzwalającego. 

Jestem zwolenniczką zadawania sobie pytań, praktykuję to od lat i dzięki temu widzę, jak wzrasta moja samoświadomość. Chcę znać prawdę o sobie, wiedzieć, dlaczego jestem taka, a nie inna, skąd biorą się moje emocje, przekonania i opinie i jaki wpływ ma to wszystko na moje życie. Jeśli i ty chcesz wiedzieć o sobie więcej, masz duszę odkrywcy i nie boisz się dowiedzieć o sobie czegoś istotnego, to na pewno chętnie skorzystasz z mojej listy pytań do siebie.

Poniżej znajdziesz 15 pytań, które otworzą ci drogę do głębszego samopoznania:

1. Czy robię to, co zawsze chciałem robić?

2. Czy jestem z tego dumny?

3. Czy dotrzymuję obietnic danych sobie samemu? Jak często tak, a jak często nie? Dlaczego tak i dlaczego nie?

4. Jaka jest jedna, najważniejsza rzecz, którą zawsze chciałem robić, ale się bałem? Dlaczego własnie to? Jak spełnić to marzenie? Co musi się zdarzyć, żebym przestał się bać?

5. W jakich sytuacjach łamię swoje zasady? Dlaczego? Co w danym momencie stało by się, gdybym jednak ich nie złamał?

6. Czy miałem kiedyś jakiś fajny pomysł, ale z niego zrezygnowałem, bo ktoś inny uznał, że to głupie? Dlaczego to, co ktoś inny mówił miało wpływ na moją decyzję? Jak dziś wyglądałoby moje życie, gdybym wtedy nie zrezygnował? Czy w tej chwili mogę zrealizować to marzenie?

7. Czy boję się popełniać błędy, nawet jeśli wiem, że nikt mnie za to nie ukarze? Dlaczego?

8. Czym się różnię od większości ludzi? Co sprawia, że jestem niepowtarzalny?

9. Czy jest ktoś, komu powinienem wybaczyć, ale tego nie robię? Dlaczego? Jak zmieni się moje życie, kiedy to zrobię?

10. O co się w tej chwili martwię? Dlaczego? Co się stanie, jeśli przestanę się martwić?

11. Kto mnie inspiruje? Jakie wyjątkowe cechy ma ten człowiek? jaki ma na mnie wpływ?

12. Podejmuję różne działania dlatego, że sam chcę, czy dlatego, że inni chcą? Jak często i dlaczego tak wybieram?

13. Jak chcę żyć za 10 lat? Kim chcę być? Co chcę mieć, co osiągnąć? Ja chcę to osiągnąć?

14. Jak reaguję na to, co inni o mnie mówią? Dlaczego?

15. Czym się w życiu kieruję? Jakimi wartościami? Co jest dla mnie ważne, a co nie? Dlaczego?

Podczas udzielania odpowiedzi pamiętaj, że robisz to dla siebie. Przed sobą nie musisz kłamać czy udawać. Staraj się odkrytej o sobie prawdy nie wartościować. Niech stanie się ona impulsem do zmiany, a nie jedynie okazją do samokrytyki.

A ty praktykujesz zadawanie sobie pytań? Znasz jakieś pytania, które warto sobie zadać?

14 komentarzy:

  1. Dobry pomysł na podsumowanie pewnego okresu i zaplanowanie nowych czynnosci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po każdym ważnym lub trudnym doświadczeniu w życiu warto zadać sobie kilka takich pytań. Dzięki temu ruszymy do przodu wiedząc, czego chcemy :).

      Usuń
  2. Nie zawsze jest łatwo na te pytania odpowiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I właśnie o to chodzi: im jest trudniej, tym większą korzyść osiągniemy z udzielenia odpowiedzi :).

      Usuń
  3. Cudowne. Skopiowałam sobie i wydrukuję. Wspaniałe. Niby takie proste, wiesz. Takie oczywiste. Niby wydaje mi się, że to wszystko jest takie jasne i właśnie oczywiste. A jednak. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak: niby proste. Niby. Ale tak naprawdę trudne, bo trzeba się sobie przyjrzeć, umieć dostrzec prawdę o sobie, a potem ją zaakceptować :).

      Usuń
  4. A, a moje pytanie jest takie "czy kocham siebie taką, jaką jestem?". Niby też oczywiste, a jednak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie. Kocham, ale... Czasem traktuję siebie tak, jak nie potraktowałabym kogoś innego. Czasem coś mi w sobie kompletnie nie pasuje. Więc kocham, czy nie kocham? Warto pytać, warto odpowiadać :).

      Usuń
  5. Od jakiegoś czasu też stosuję tą metodę. Szczególnie w chwilach, kiedy mam do podjęcia ważne decyzje. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To świetnie! Zadawanie pytań może być nieocenioną pomocą w takich chwilach. Czasem jest nawet lepsze, niż terapia :).

      Usuń
  6. Nie jest łatwo odpowiedzieć na te pytania, ale zdecydowanie warto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im trudniej, tym lepiej :). Można się wielu ciekawych rzeczy o sobie dowiedzieć.

      Usuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.