poniedziałek, 7 listopada 2016

5 sposobów, by pokonać lęk przed życiem


Lęk przed życiem to coś, co bardzo ogranicza i sprawia, że nie rozwijasz skrzydeł, nie żyjesz w zgodzie ze sobą i spełniasz swoich marzeń. Stawiasz przed sobą ambitne cele, ale ich nie realizujesz w obawie o to, czy w ogóle dasz radę je osiągnąć. Odkładasz wiele spraw na potem, bo lęk jest zbyt silny, byś zaczął je robić właśnie teraz. Boisz się życia, porażki, sukcesu, boisz się ludzi i ich opinii o tobie. Zapominasz o zmianie i tkwisz ciągle w tym samym miejscu.

Warto zdać sobie sprawę, że strach nie jest złą emocją. To jedynie część mechanizmu obronnego chroniącego nas przed niebezpieczeństwem. Jednak jeśli jest staje się on paraliżujący i sprawia, że nie jesteś w stanie podjąć działań, realizować pasji, zmienić pracy lub otoczenia, to znak, że czas pomyśleć o sposobach na pozbycie się lęku.

Często słyszę od przyjaciół i znajomych, którzy stoją na życiowym rozdrożu pytania "Czy mi się uda?, "Co jeśli to zrobię i rodzina mnie odrzuci?", "Czy zasługuję na to, by odnieść sukces?", "A co, jeśli nie uda mi się?", "A jeśli ludzie zaczną mi zazdrościć lub niszczyć moje dokonania?". Zdradzają one, że bardzo boimy się życia, wzywań, spełniania swoich marzeń i realizowania celów. W takich momentach dobrą ripostą będzie próba zadania sobie samemu pytań: "Co pomyślę o sobie i jak będę się czuć, jeśli nie spróbuję?", "Jak będę się czuć u schyłku życia z myślą, że nie skorzystałem z tej szansy?", "Jakie są realne szanse, że mi się nie powiedzie, a jakie że osiągnę sukces?", "Dlaczego tak naprawdę martwię się tym, co pomyślą o mnie inni?". To taka próba zracjonalizowania powodów strachu i zmotywowania siebie do pokonania go.

Jeżeli schematy myślowe, którymi się posługujemy, są nacechowane negatywizmem i przeświadczeniem, że przyszłość, która nas czeka jest nieciekawa, to nic dziwnego, że odczuwamy blokujący nas lęk. Najlepiej byłoby zmienić te nawyki, ale jest to trudny i długotrwały proces. Warto więc tak pokierować lękiem, by odwrócić go na swoją korzyść, zaakceptować go bez udawania, że go nie czujemy. Odwaga to nie jest nie odczuwanie strachu, ale działanie mimo to. Kiedy się wspinam, to czuję lęk, bo przecież mam z tyłu głowy zakodowane, jak bardzo niebezpieczny to sport, ale mimo to staram się być odważna, minimalizując jednocześnie czarne wizje w mojej głowie. Wiem, że fakt, iż się boję jest całkowicie naturalny. Akceptuję swoje emocje, ale nie pozwalam im mnie hamować.

Poniżej prezentuję 5 sprawdzonych sposobów na radzenie sobie z lękiem przed życiem:

1. Czego się boisz?
Na początku trzeba nazwać swój lęk, skategoryzować go, czyli ustalić, czego tak naprawdę się boimy. Najlepiej zrobisz to wykorzystując kartkę papieru i długopis. Obok wypisz powody, dla których odczuwasz lęk.

2. Konsekwencje lęku.
Zadaj sobie pytanie, co by było, gdybyś nigdy nie spełnił swojego marzenia, obojętnie czego ono dotyczy. Jak wtedy byś się czuł? Jeśli chciałbyś zmienić pracę na dającą satysfakcję, na przykład rzucić posadę księgowej i założyć prywatne przedszkole, zapytaj się, co się stanie, jeżeli zostaniesz do emerytury w obecnej firmie. Mogę się założyć, że odpowiedź będzie brzmiała: "Będę nieszczęśliwa i nie będę czuła się spełniona, zacznę czuć frustrację i mogę ją wyładowywać na otoczeniu. Być może zachoruję na depresję". Który lęk jest silniejszy? Ten przed smutnym życiem, czy przed realizowaniem pasji? Czy ta świadomość pomogła ci przezwyciężyć strach?

3. Dlaczego się boisz?
Zapytaj siebie, dlaczego odczuwasz lęk? Co jest tego przyczyną? Bardzo często tkwi ona w negatywnych przekonaniach na swój temat, w postrzeganiu siebie jako nie dość dobrej i nie zasługującej na sukces i wspaniałe życie osoby.

4. Kiedy pokonałeś lęk?
Przypomnij sobie sytuację, w której kiedykolwiek wcześniej udało ci się przezwyciężyć strach - obojętnie przed czym. Co wtedy robiłeś? Jakie działania podjąłeś, by zmniejszyć poziom lęku? Dlaczego go pokonałeś? Czy ktoś cię wspierał? Możesz napisać na kartce odpowiedzi na te pytania i stosować je jako schemat działania wtedy, gdy się czegoś boisz.

5. Dobry wzorzec.
Znajdź wzór do naśladowania, najlepiej osobę, która osiągnęła to, co i ty chcesz osiągnąć. Niech będzie to ktoś, kto cię inspiruje. Czytaj dużo o tej osobie i czerp z jej historii pozytywne wzorce zachowań.


7 komentarzy:

  1. Walka z lękiem to bardzo ciężki i długotrwały proces.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ale konieczny do przeprowadzenia, jeśli chce się żyć naprawdę i czerpać z życia jak najwięcej.

      Usuń
  2. Strach często nas paraliżuje. Ja zawsze próbuje sobie zwerbalizować ten lęk. Przeważnie okazuje się on śmieszny i wtedy robię to co sobie postanowiłam nie zwracając uwagi na lęk:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry sposób na pozbycie się lęku :).

      Usuń
  3. Bardzo ciekawy wpis, zdecydowanie na czasie dla mnie. Zapisuję na później żeby do niego wracać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pkt 5 popieram w całej rozciągłości, jak się to mówi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ważne jest, by mieć dobry wzorzec. To świetnie motywuje :).

      Usuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.