wtorek, 15 listopada 2016

Najlepsze darmowe kursy online

Dzisiejszy świat wymaga od nas ciągłej uwagi, nadążania za trendami, bezustannego podnoszenia kwalifikacji, a jeśli trzeba, to i zmiany zawodu. Kiedyś by nauczyć się czegoś nowego wybieraliśmy kursy i studia stacjonarne. Dziś często nie mamy na to czasu, bo przecież wartościowe szkolenia odbywają się nie tylko w naszym miejscu zamieszkania, ale głównie w większych miastach. Trzeba tam dojechać, nierzadko zostawiając dzieci pod opieką babci. A co jeśli interesujący nas kurs będzie miał miejsce w zupełnie innej części kontynentu albo nawet świata?

Doskonałą opcją stają się wtedy kursy prowadzone przez internet, zarówno te płatne, jak i darmowe. Przygotowałam dla was listę najbardziej wartościowych dla mnie szkoleń, które są dostępne online i w dodatku całkowicie za darmo. Większość z nich jest w języku angielskim, ale uważam, że to nie jest problem, tylko zaleta - mogę połączyć naukę praktycznych, potrzebnych mi zagadnień z nauką języka. Poza tym cześć kursów oferuje materiały w postaci plików pdf, dzięki czemu całą wiedzę można przetłumaczyć w translatorze. Zresztą pomyślcie, jak na waszym CV będzie wyglądać informacja, że skończyliście kurs w języku angielskim i co na to powie ewentualny przyszły pracodawca.

Niektóre szkolenia są certyfikowane, co oznacza, że po zdaniu egzaminu otrzymujesz dyplom. Niestety w przypadku darmowych kursów certyfikat jest płatny. Moim zdaniem nie zawsze potrzebny jest dyplom - czasem wystarczy sama, czyta, skondensowana wiedza. Tak było, kiedy robiłam szkolenie z psychologii poznawczej w coachingu - nie potrzebowałam papierka, wystarczył mi ogrom materiału, który musiałam przyswoić.

Moja lista skupia głównie zagraniczne portale, na których możemy uczyć się zagadnień z zakresu rozwoju osobistego i psychologii, czyli tego, co najbardziej interesuje mnie i czytelników mojego bloga.

ALISON
Świetny, bardzo funkcjonalny i przejrzysty portal edukacyjny oferujący darmowe kursy online z certyfikatem lub bez. Poziom kursów jest bardzo szeroki, od podstawowego do wysoce specjalistycznego. Co za tym idzie, poziom językowy również jest zróżnicowany. Platforma oferuje kursy z różnych dziedzin, jak na przykład biznes, finanse, ekonomia, rozwój osobisty, języki obce, bhp oraz przedmioty szkolne. Skończyłam tam dopiero jeden kurs, z zarządzania czasem, i jestem pewna że na nim nie poprzestanę.

Udemy.com
Podobna platforma do ALISON, ale tutaj część kursów jest odpłatna. Można tu znaleźć całe bogactwo darmowych kursów z rozwoju osobistego, biznesu, IT, designu, marketingu, zdrowia i fitnessu, a także szkolenia językowe. Naprawdę warto tu zajrzeć i wybrać coś dla siebie. Czasem organizowane są różne promocje i wtedy szkolenia płatne można kupić z nawet 95-procentową zniżką. Moim zdaniem 10 euro to zupełnie niedużo za kurs z projektowania graficznego dla początkujących - oczywiście z certyfikatem.

ocw.mit.edu
Coś w rodzaju wirtualnego uniwersytetu z nieco trudniejszymi kursami, prowadzonymi językiem akademickim, co może nastręczać trudności podczas procesu przyswajania wiedzy. Ja wybierałam zagadnienia z psychologii i naprawdę jestem pod wrażeniem merytoryki, jaką oferowały kursy. Nawigacja na stronie jest trochę uciążliwa, ale warto się pomęczyć.

Coursera.org, edx.org
Kolejne platformy, tym razem takie, na których możesz znaleźć kursy oferowane przez uniwersytety z całego świata. Certyfikaty są płatne, natomiast same kursy darmowe. Szkolenia prowadzone są w różnych językach, ale te, które mnie najbardziej interesują na szczęście głównie po angielsku. Jako że to kursy uniwersyteckie, to i poziom ich jest wyższy, a wiedza bardziej teoretyczna. Kto studiował, ten mniej więcej wie, o co chodzi. Mnie do gustu przypadł kurs o miejscu buddyzmu w nowoczesnej psychologii, organizowany przez Princeton University. Bardzo rozwijający. Warto wejść na któryś z dwóch portali i przyjrzeć się ich ofercie, a potem porównać ją z ofertą darmowych kursów online na naszych rodzimych uczelniach. Wnioski niech każdy sam wyciągnie.

Polskich darmowych kursów online jest niestety niewiele. Nie mam na myśli tych o prowadzeniu bloga czy fanpage'a blogowego w internecie, bo te znaleźć jest stosunkowo łatwo. Myślę raczej o szkoleniach, które pozwolą zdobyć nowe, konkretne umiejętności lub przekwalifikować się. Zebrałam poniżej te, które znam i mogę polecić.

Akademia PARP
Rządowa (prowadzona na domenie gov) platforma, na której znaleźć można głównie kursy biznesowe. Ich poziom jest naprawę różny. Są takie, które polecam z czystym sumieniem i takie, które można zrobić tylko dla papierka. W sumie szkoleń jest aż 94 i zostały podzielone według zagadnień, jak na przykład "umiejętności osobiste i menedżerskie", "Zarządzanie strategiczne" czy "Marketing i sprzedaż".

netAkademia
Portal z naprawdę tanimi kursami i kilkoma darmowymi. Szkolenia są ciekawe i dają podstawową wiedzę w danym temacie. Jeśli postanowicie skończyć tam kurs z coachingu, to nie będzie to oznaczać, że zostaniecie coachami, ale po prostu przyswoicie sobie podstawy. Każde szklenie zakończone jest krótkim i łatwym egzaminem, po zaliczeniu którego otrzymuje się certyfikaty w języku polskim oraz angielskim.

Centrum Edukacji SPNT
Bezpłatne kursy z certyfikatem. Nie mam zastrzeżeń do ich jakości, ale wiedza naprawdę jest podstawowa, podobnie jak w netAkademii. Zdecydowanie bardziej wolę anglojęzyczne platformy, nawet takie, w których muszę kupić certyfikat. Natomiast jeśli ktoś chce się zapoznać z interesującym go tematem z zakresu marketingu, zarządzania czy też informatyki, to ten portal na pewno mu się spodoba.

Aktywizacja.edu.pl
I na koniec perełka - platforma oferująca bardzo duży wybór szkoleń online nie tylko z biznesu, ale również praktycznych, jak podstawy SEM i SEO (bardzo polecam), grafiki komputerowej, a także umiejętność komputerowych. Poziom merytoryczny jest wysoki, dowiedziałam się dzięki kursom mnóstwa ciekawych rzeczy i zdobyłam naprawdę praktyczne umiejętności.

To już wszystkie portale edukacyjne ze szkoleniami prowadzonymi online, które znam i które polecam. A wy znacie jakieś inne darmowe kursy online?

6 komentarzy:

  1. Bardzo przydatny post!
    Już sprawdzam te strony ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za tego posta :). Znalazłam na Alison kurs dla siebie i mam nadzieję, że też poradzę sobie z nauką w obcym języku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki! Bardzo przydadzą mi się linki do fajnych stron z kursami :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś dla mnie :) Super post, na pewno skorzystam z którejś z platform z kursami, bo właśnie szukałam możliwości rozwoju i nauki czegoś ciekawego :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To mega, że ktoś zrobił takie podsumowanie ja znałem tylko coursera i nie wiedziałem, że jest więcej takich stron dzięki !

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.