wtorek, 13 grudnia 2016

Jak ćwiczyć uważność


Uważność jest wspaniałą umiejętnością, dzięki której stajemy się bardziej świadomi i otwarci na świat i ludzi. Ponadto pozwala nam zajrzeć do własnego wnętrza i zrozumieć istotę i genezę własnych zachowań, motywacji i wewnętrznych procesów. Dziś przygotowałam kilka krótkich ćwiczeń, które poprawią twoją uważność na co dzień. Możesz je wydrukować lub przepisać do kalendarza. Ważne, by na początku robić jedno ćwiczenie dziennie.

1. Codziennie rano po przebudzeniu się i wieczorem przed zaśnięciem pomyśl o swoim ciele. Połóż się i rozluźnij, następnie poczuj i nazwij każdy fragment swojego ciała. Rób to powoli i uważnie, zacznij od dużego palca stopy, a zakończ na czubku głowy. Myśl o narządach wewnętrznych, o krwi, tkankach i skórze. Pomyśl, że kochasz swoje ciało. Myśl o nim z czułością.

2. Skup uwagę na oddechu. Wyłącz myślenie choćby na kilka minut. Skup się na tym, jak powietrze przepływa przez nos, gardło, krtań i tchawicę, oskrzela aż do płuc. Możesz wyobrazić sobie, że powietrze ma kolor pomarańczowy albo niebieski, albo po prostu twój ulubiony i że powoli przechodzi on drogę w dół i w górę.

3. Wykonuj codzienne czynności, jak zmywanie naczyń, prasowanie lub przygotowywanie obiadu z uwagą. Skup się wyłącznie na tym działaniu, nie myśl o niczym, co masz do zrobienia za chwilę, nie myśl o rodzinie, o problemach, o przyjemnościach, nie wspominaj niczego. Staraj się znaleźć radość w prozaicznym krojeniu marchewki. To też jest twoje życie, a ono jest przecież piękne.

4. Przerwij na chwilę to, co właśnie robisz. Zacznij zauważać, co w tym momencie się w tobie dzieje, co czujesz, jak się czujesz, jakie emocje powstają w tobie. Zapytaj siebie, czego w tym momencie potrzebujesz. Nie wtedy, gdy wykonujesz daną czynność, ale właśnie w czasie tej krótkiej przerwy - teraz.

5. Przerwij na moment to, co robisz. Zamknij oczy i słuchaj. Co słyszysz? Czy słyszysz ciszę? Ona tam na pewno jest, postaraj się ją usłyszeć. Wyłapuj krótkie fragmenty ciszy pomiędzy własnym wdechem a wydechem. Możesz powtórzyć to ćwiczenie, gdzie tylko się da. Cisza wszędzie brzmi inaczej. To moje ulubione ćwiczenie uważności. Uwielbiam siadać w górach na jakimś szczycie i słuchać.

6. Zatrzymaj się na chwilę. Zamknij oczy i postaraj się poczuć zmysłami przestrzeń wokół siebie. Co czujesz? Co czuje twoje ciało? Jest zimno czy ciepło? Co słyszysz? Jaki zapach czujesz? Nazwij to wszystko.

7. Idź na wolny spacer. Jeśli właśnie idziesz, to zwolnij. Patrz, nasłuchuj, wąchaj. Zacznij zauważać to, czego wcześniej nie widziałeś. Postaraj się wzbudzić w sobie zachwyt tymi wszystkimi rzeczami, które widzisz i czujesz. Spróbuj zrobić to ćwiczenie w drodze do pracy lub na przystanek, tam gdzie często się poruszasz.

Jeśli będziesz codziennie, konsekwentnie ćwiczyć uważność, to twój umysł uspokoi się, a ty zaczniesz przeżywać życie naprawdę i takim, jakie ono w rzeczywistości jest. Nauczysz się zachwycać małymi rzeczami. 
Jeżeli dołączysz do tego medytację, to po jakimś czasie twój sposób postrzegania siebie, ludzi i świata ulegnie diametralnej zmianie. Przestaniesz czuć potrzebę kontroli wszystkich i wszystkiego, pozbędziesz się chęci posiadania czegokolwiek, ale jednocześnie będziesz cieszyć się życiem jak nigdy dotąd. 

10 komentarzy:

  1. Podoba mi się punkt 3, choć ciężko mi będzie przy zmywaniu skupić się na samym zmywaniu, bo wtedy przychodzą mi najlepsze pomysły do głowy!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to koniecznie powinnaś trzymać pod ręką notes :).

      Usuń
  2. W obecnych czasach, pełnych silnych zewnętrznych bodźców, na pewno takie ćwiczenie może się przydać. Kiedyś trzeba zwolnić.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie mamy teraz czasy - uważność bardzo się w nich przydaje, a jednocześnie praktykowanie jej może być z początku bardzo trudne.

      Usuń
  3. Ćwiczeniem uważności zajęłam się ponad dwa lata temu. Zaczynałam od skupiania się na własnym oddechu i wykonywanych czynnościach. Obecnie moje ćwiczenia polegają na skupianiu się na słowach mantry. Z całą pewnością mogę potwierdzić, iż w ten sposób można radykalnie zmienić swoje życie, człowiek przestaje przejmować się pierdołami, przeszłość nie będzie miała znaczenia,a i przyszłością nie będziesz sobie zbytnio głowy zaprzątała. Będzie się liczyć tylko tu i teraz, a w szczególności to co czujesz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogłabyś się z nami podzielić, jakie to są mantry?
      Tak, masz rację, uważność zdecydowanie zmienia życie, odwraca je o 180 stopni :).

      Usuń
  4. Te ćwiczenia są tak banalne, a jednocześnie tak trudne, że aż trudno w to uwierzyć! W życiu codziennym rządzą nami odruchy. Nie skupiamy się na tym, co robimy, nie przywiązujemy uwagi do małych rzeczy.
    Kurczę, chyba spróbuję tych ćwiczeń :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. One są trudne tylko na początku :). Z czasem staną się one nawykiem. Serdecznie je polecam :).

      Usuń
  5. Codziennie dziękuję sile wyższej za to co mam, za to co mnie w danej chwili spotyka, nawet za deszcz i słońce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo wdzięczność to coś wspaniałego :).

      Usuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.