sobota, 3 grudnia 2016

10 najważniejszych zalet medytacji


Co pomyślisz, jeśli powiem ci, że jest sposób, by złagodzić stres, obniżyć ciśnienie, poprawić przemianę materii, zwiększyć odporność organizmu i złagodzić chroniczne bóle bez wydawania pieniędzy na lekarzy i lekarstwa? W dodatku metoda, o której myślę nie jest eksperymentalna ani w ogóle nowa, a wiele osób stosuje ją od... tysięcy lat. Można korzystać z niej praktycznie wszędzie, nawet bez wychodzenia z domu. Wystarczy już od 5 do 20 minut dziennie przez kilka tygodni, by zaczęła działać! Brzmi jak reklama? Bo nią jest! Medytacja - bo o niej mowa - ma wiele różnorodnych korzyści i naprawdę warto się nią zainteresować.

Co to jest medytacja?

Medytacja to nie tylko rodzaj działania, ale i cała koncepcja. Pierwsze wzmianki o niej pochodzą już z ok. 1500 r. p.n.e. i zostały znalezione w pismach hinduskich medyków. Znamy jej różne rodzaje, jak na przykład medytacja chrześcijańska, buddyjska orz zen. Medytujemy przed zajęciami z jogi i na spotkaniach w benedyktyńskich klasztorach. Medytacja jest drogą, ale różnie rozumianą w odmiennych religiach. Prowadzi jednak na ten sam szczyt - który także jest rozbieżnie postrzegany. Mimo to np. medytacja zen i chrześcijańska mają ze sobą wiele wspólnego. Dziś jednak nie chciałabym się rozdrabiać i opisywać rodzajów medytacji, w tym także tej, którą ja wybrałam, ale skupić się wyłącznie na korzyściach, jakie dzięki niej możesz odnieść.

Korzyści z medytacji

Jest ich naprawdę wiele. Jedne z nich są związane z ciałem, inne z psychiką, postrzeganiem świata, drugiego człowieka i siebie. Celem medytacji jest osiągnięcie pewnego rodzaju stanu umysłu. Jest to długa droga i nie zawsze usłana różami, ale jej zalety są bardzo wymierne. Należą do nich:
  1. Poprawa pamięci i koncentracji
  2. Poprawa satysfakcji z życia i samodyscypliny,
  3. Uregulowanie emocji, poprawienie poziomu inteligencji emocjonalnej i współodczuwania
  4. Zwiększenie odporności na stres
  5. Zmniejszenie zaburzeń lękowych i depresyjnych
  6. Wzmocnienie układu odpornościowego
  7. Złagodzenie napięcia mięśniowego
  8. Zmniejszenie częstotliwości pojawiania się bólu głowy i migren
  9. Obniżenie ciśnienia krwi
  10. Obniżenie poziomu kortyzolu (hormon stresu).
Benefitów z praktykowania medytacji jest oczywiście o wiele więcej. Jeśli nadal cię to nie przekonuje, by zacząć ją praktykować, bo na przykład nie masz czasu, to pomyśl o tym, ile godzin dziennie tracisz siedząc na Facebook'u lub oddając się innym nie do końca pożytecznym rozrywkom. Medytacja może być skuteczna nawet jeśli poświęcisz jej tylko 5 minut dziennie. 

Jeśli jesteś ciekaw, jak zacząć medytować, to wkrótce napiszę o tym na blogu. A może masz już jakieś doświadczenia z medytacją?

9 komentarzy:

  1. Cudowny wstęp do tematu medytacji :)
    Będę obserwował :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wstęp jest rzeczywiście świetny! Myślę, że medytacja często kojarzy się ludziom z siedzeniem po turecku bez ruchu i zmuszeniem się do oczyszczania umysłu...podobnie jak joga. Jak mówię, że uprawiam od wielu lat, to "niewtajemniczeni" się dziwią: Ty, taka energiczna! I dajesz radę??? To nie dla mnie! Tylko, że ja się zajmuję jogą dynamiczną, a to nie jest pierwsze skojarzenie. Podobnie jak z medytacją. Istnieją różne formy i tak naprawdę chodzi o chwilę dla siebie, bez rozpraszaczy, o skupienie się na tu i teraz, a to tu i teraz to np. może być jogging, przygotowywanie sushi albo relaksacyjna kąpiel w wannie :)

      Usuń
  2. Po pierwsze i najważniejsze: medytacja wycisza - i to dla mnie samej jest najistotniejsza jej cecha, tak bardzo potrzebna w dzisiejszych czasach.

    Pozdrawiam ciepło :)
    Vess

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo doceniam tę zaletę medytacji :).

      Usuń
  3. Podchodziłam do medytacji już kilka razy, ale nigdy nie trwało to dłużej niż kilka dni. Chcę w końcu naprawdę tego spróbować. I już zrobiłam pierwszy krok. Słucham muzyki relaksacyjnej podczas różnych czynności i jakoś tak się czuję bardziej odprężona. Zobaczymy co dalej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie spróbuj takiej prawdziwej medytacji :). To coś zupełnie innego niż słuchanie muzyki i daje naprawdę o wiele lepsze efekty :). Rodzajów medytacji jest naprawdę sporo. Wkrótce opiszę je na blogu. Może wybierzesz wtedy ten najwłaściwszy dla siebie?

      Usuń
  4. Dawno nie medytowałam, brakuje mi tego :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm nie moja bajka ale rozumiem, że może mieć swoich zwolenników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem warto przekonać się do czegoś, co nie do końca nam odpowiada. Można dzięki temu odkryć naprawdę fascynujące rzeczy i doznania :).

      Usuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.