niedziela, 8 stycznia 2017

Jak zaplanować cele. Model GROW

planowanie celów | model grow | autocoaching

W procesie coachingowym bardzo często stosowany jest model GROW. Jest to pewien typ rozmowy oparty o różnego rodzaju pytania, pomagający zdefiniować swoje cele i określić, jak zamierzasz je zdobyć. Nie musisz być jednak coachem, by posłużyć się tą metodą. Jest ona jasna, intuicyjna i oparta o cztery proste etapy. Dodatkowo na końcu posta znajdziesz listę w pliku .pdf do pobrania, w której znajdują się wszystkie pytania coachingowe z modelu GROW zawarte w tekście.


Czym jest model GROW


Wyraz GROW stanowi akronim słów:

GOAL - główny cel, który chcesz osiągnąć.
REALITY - rzeczywistość, w której się znajdujesz, twoja aktualna sytuacja.
OPTIONS - opcje, możliwości, jakie posiadasz.
WILL - wola, wszystkie decyzje, które możesz podjąć.

Jak zaplanować cele w oparciu o model GROW?


Nie potrzebujesz coacha, aby móc określić swój cel i dojście do niego w oparciu o tę metodę. Możesz zastosować tak zwany autocoaching. Polega on na zadawaniu sobie pytań w podobny sposób, w jaki robi to coach prowadząc sesję. Odpowiedź na każde pytanie warto notować, by potem móc do niej wrócić. Listę z pytaniami możesz pobrać w postaci pliku .pdf znajdującego się na końcu posta.

Krok nr 1. Określ główny cel, który chcesz osiągnąć.

Co chcę osiągnąć? Czego pragnę? O czym marzę? Do czego dążę? Co chcę mieć?
Czy jestem w stanie osiągnąć mój cel? 
Od czego zależy, czy go osiągnę? 
Co się wtedy zmieni?
Na ile mój cel jest istotny?
Co mogę stracić, a co zyskać po osiągnięciu go? 
Na ile mój cel jest mierzalny, rzeczywisty i terminowy?
Dlaczego chcę go osiągnąć? 
Jak osiągnięcie przeze mnie celu wpłynie na moją rodzinę, bliższych i dalszych znajomych? Kiedy konkretnie go osiągnę? 
Jak poznam, że osiągnąłem swój cel?

Jeśli uważasz te pytania za niewystarczające, możesz skorzystać z metody S.M.A.R.T.

Krok nr 2. Rzeczywistość, w której się znajdujesz.

Odpowiedzi pozwolą ci popatrzeć na twoją sytuację i cel z szerszej perspektywy. Może okazać się, że jesteś bardziej zmotywowany, niż myślisz, a cel nie jest bardzo odległy.

Co do tej pory zrobiłem, by osiągnąć cel? 
Co mam zamiar zrobić, by cel osiągnąć? 
Które z działań, jakie podejmuję działają, a które nie?
Co mnie aktualnie niepokoi i w jakim stopniu? 
Jak moja sytuacja wygląda z boku, z perspektywy kogoś innego (możesz wybrać, kogo)?
Co mnie powstrzymuje, by zrobić coś więcej w kierunku osiągnięcia celu? 
Jakie przeszkody w sobie mam, które uniemożliwiają mi podjęcie działań? 
Co mogę zrobić, by je usunąć? 
Co we mnie sprzyja osiągnięciu celu (nastawienie, warunki materialne, czas itp.)? 
Co z tego, co wiem, jest przydatne w dojściu do celu? 
Jakich środków potrzebuję, by dojść do celu? Skąd je wezmę?

Krok nr 3. Opcje - działania, które możesz podjąć. 

Czasem po przeanalizowaniu odpowiedzi możemy dojść do wniosku, że istnieje o wiele więcej rozwiązań i dróg do celu, niż pierwotnie myśleliśmy.

Co mogę zrobić, by osiągnąć cel? 
Co mogę zrobić, by się do niego przybliżyć? 
Jakie widzę inne możliwości w dojściu do celu?
Jeśli nie byłbym ograniczony czasowo, to co mógłbym zrobić? 
Jeśli nie byłbym ograniczony finansami, to co mógłbym zrobić? 
Jakie są zalety, a jakie wady każdej możliwości? 
Jakie rozwiązania najbardziej mi odpowiadają? 
Które z nich dałyby mi największą satysfakcję? 
Kto może mi pomóc w osiągnięciu celu? W jaki sposób? 
Czego mogę się od tej osoby nauczyć? 
Co by było, gdybym nie zrobił nic?

Krok nr 4. Wola. Określ, które działania podejmiesz.

Co zamierzam zrobić, by osiągnąć cel? 
Kiedy to zrobię?
Jaki będzie mój pierwszy krok? 
Dlaczego wybrałem właśnie tę, a nie inną opcję? 
Jakie będą poszczególne etapy osiągania celu? 
Kiedy zrealizuję każdy z etapów? 
Jak będę się motywować?
Do kiedy osiągnę cel? 
Jakie mam wątpliwości? 
Kto może mnie wesprzeć? 
Co muszę zrobić, by zacząć działać?

Odpowiadając na pytania zapomnij o ograniczeniach, jakie sobie narzucasz, o swoich przekonaniach na swój temat i o nawykach myślowych. Postaraj się być kreatywny. Myśl tak, jakby nie było żadnych ograniczeń. Nie zastanawiaj się, co na twoim miejscu powiedziałaby twoja mama, partner, czy sąsiadka. Pamiętaj, że to twoje życie i tylko ty jesteś w stanie nadać mu sens. Tylko ty jesteś odpowiednią osobą do zamiany swoich marzeń na cele i do osiągnięcia ich. Ważne też, by nie oceniać samego siebie, nie krytykować swoich pomysłów i odpowiedzi. 

Jeśli chcesz, możesz pobrać wszystkie pytania w postaci pliku .pdf. Wystarczy, że klikniesz na obrazek znajdujący się poniżej:

planowanie celów | model grow | autocoaching

7 komentarzy:

  1. Coraz bardziej przekonuję się do planowania
    na razie w kalendarzu.
    sporo tych pytań.
    Które pytanie najbardziej pomaga?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam tylko kalendarz. Planera póki co nie potrzebuję. Najbardziej pomaga to, na które najtrudniej odpowiedzieć ;).

      Usuń
  2. Dobrze przeprowadzona rozmowa przy wykorzystaniu modelu GROW czy to z kimś, czy ze samym sobą jest naprawdę pomocna. :) Pomaga wyklarować cel oraz wszelkie możliwości do jego osiągnięcia, a także przeszkody jakie mogą stanąć na drodze. Z całą pewnością pomaga utorować ścieżkę, ulożyć jakiś plan,a potem już tylko działać! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, że i ty dostrzegasz zalety modelu GROW :).

      Usuń
  3. Często korzystam z takich elementów pracując z Pacjentem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sądziłam, że w dietetyce też przydaje się GROW :).

      Usuń
  4. Bardzo ciekawy i pouczający wpis! Polecam dla wszystkich. Sama z wielu elementów korzystam i wprowadzam w swoje życie. Osoby czytające to pierwszy raz mają okazję się wiele nauczyć i dużo wyciągnąć z tego.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.