piątek, 24 lutego 2017

Czy znasz swoje mocne strony?

Jak poznać swoje mocne strony?

Swoje słabe strony i wady zna chyba każdy. Jakoś tak jest, że nie mamy problemu z wymieniem ich. A tymczasem z zaletami jest trudniej. Często inni widzą naszą wartość, ale my sami jakoś nie potrafimy. Uświadomienie sobie mocnych stron pozwoli wzmocnić poczucie własnej wartości. Od nich też zależy to, co powinniśmy robić w życiu, czym się zajmować zawodowo i nie tylko.


Dlaczego łatwiej dostrzec swoje wady?

Dzieje się tak z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest fałszywa skromność. Polega ona na tym, że osoba mówi dużo o swoich brakach i wadach, ale mimo to potrzebuje, by inni zaczęli jej udowadniać, że nie ma racji. Bardzo lubi, kiedy ją się komplementuje, bo wtedy jej ego rośnie. Drugim powodem jest niskie poczucie własnej wartości i związane z nim ciągłe poczucie własnej niemocy i beznadziejności. Taka osoba lubi skupiać się tylko na swoich wadach i źle reaguje zarówno na bycie chwaloną, jak i krytykowaną. Czasem nawet uważa, że ten, kto ją chwali kłamie lub próbuje się podlizać. Nie dostrzega szczerych intencji, bo uważa, że jest nic lub bardzo mało warta.


Jak poznać swoje mocne strony?

Uświadomienie sobie swoich zalet nie jest łatwe. Wymaga bowiem zobaczenia siebie w nowym świetle i zaakceptowania tego, a także zmiany szkodliwych nawyków myślowych. Jak to zrobić?
  • Spróbuj wypisać na kartce 10 swoich mocnych stron. Jeśli nie potrafisz, to zapytaj rodziny i przyjaciół. Często bliscy widzą w nas większy potencjał, niż my sami. Następnie przeczytaj głośno to, co napisałaś. Skup się na tym, jaka jest reakcja twojej świadomości. Negatywne przekonania o sobie są mocno zakorzenione w nas samych i normalne jest, że gdy im zaprzeczasz, to w twojej głowie zaraz usłyszysz głos wewnętrznego krytyka. Postaraj się go zignorować. Na pewno będzie to bolesny i dłuższy proces, ale finalnie skuteczny. Odpowiedz na pytania "Co lubię robić?", "Co jest moją pasją?", "W czym jestem naprawdę dobry?". Zapisz odpowiedzi na kartce.
  • Chwal się. Głośne mówienie o swoich sukcesach uchodzi za objaw braku dobrego wychowania. Milej widziane w naszym społeczeństwie jest opowiadanie o porażkach. Ale to nie kwestia savoir-vivre'u, tylko mentalności. Zacznij więc na pytanie "Co u ciebie?" odpowiadać, że wszystko dobrze, bo udało ci się osiągnąć to czy tamto. Nic nie jest tak przekonywujące, jak usłyszenie samego siebie pewnie mówiącego o własnych zaletach i osiągnięciach.
  • Załóż dziennik. Zapisuj w nim wszystkie małe osiągnięcia i sukcesy, jakie uda ci się osiągnąć, a także wszystkie sytuacje, w których musiałeś użyć zalet swojego charakteru. Zapewniam, że codziennie znajdziesz ich mnóstwo. Możesz skorzystać z krótkiej ściągi, w której wymieniam kilkanaście mocnych stron: pasja, kreatywność, punktualność, odwaga, empatia, inteligencja emocjonalna, pracowitość, ambicja, samodzielność, komunikatywność, lojalność, otwartość.

Świadomość swoich własnych zalet pozwala rozwinąć skrzydła, poukładać życie zawodowe, znaleźć dobrą pracę i zażądać odpowiedniego wynagrodzenia, a przede wszystkim uwierzyć w siebie. 

Jestem ciekawa, czy jesteście świadomi mocnych stron, które posiadacie? Ile potraficie ich wymienić?

3 komentarze:

  1. Jestem świadoma swoich dobrych stron. Pracowałam nad sobą i trochę mi to zajęło zanim w pełni doceniłam swój charakter :)

    Asia

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaczęłam od spisywania moich mocnych stron, które dostrzegli inni. Potem przeanalizowałam je i zrozumiałam, że tak naprawdę ich nie dostrzegałam, bo właśnie łatwiej wytknąć sobie wady niż powiedzieć przed lusterkiem kilka miłych słów do siebie. Kiedy już dostrzegłam swoje mocne strony zaczęłam zastanawiać się, jak zmienić je w jeszcze mocniejsze :) polecam każdemu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Żeby iść do przodu, należy uświadomić sobie swoją wartość. Trzeba znać swoje zalety, być świadomym wad, ale nie skupiać się na nich całkowicie. Bardzo dobre pomysły na start w pracy nad sobą :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.