poniedziałek, 26 czerwca 2017

Dlaczego obserwowanie ludzi jest tak samo ważne, jak słuchanie ich?

Jak ważna jest mowa ciała?

Skąd wiemy, że ktoś nas okłamuje? Jeśli robi to na zimno, patrząc nam w oczy, to tylko słuchając go nie zwietrzylibyśmy podstępu. Tymczasem patrząc na tę osobę, obserwując jej mowę ciała możemy dostrzec pewne niewerbalne sygnały, które są wysyłane mimowolnie. Czasem podczas rozmowy warto skupić się także na mowie ciała, bowiem może ona nam powiedzieć więcej, niż głos.

Język ciała znaczy więcej niż słowa

Jeśli zapytasz blisko ci osobę "Jak się dziś czujesz?", a ona odpowie, że dobrze, to opierając się tylko na tym, co usłyszałeś możesz dojść do wniosku, że rzeczywiście wszystko ok. Tymczasem szersze spojrzenie na całą osobę, jej gesty, mimikę i postawę ciała da ci bardziej konkretną, a na pewno prawdziwszą odpowiedź.
Słowa mogą wprowadzać w błąd. Ciało nie kłamie nigdy. Daje nam bardzo subtelne wskazówki, które mogą pomóc nam w komunikowaniu się z innymi, a także wyczulić nas na potrzeby emocjonalne drugiej osoby.


Korzyści ze znajomości mowy ciała

Podczas studiów z Public Relations uczyłam się, jak prowadzić w sposób profesjonalny prowadzić prezentacje, konferencje lub jak zaprezentować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Uczyłam się świadomego panowania nad mową ciała tak, by przekaz słowny był tożsamy z przekazem niewerbalnym. Po zajęciach moja wiedza na ten temat była ogromna. W ramach ćwiczeń poszłam na rozmowę o pracę. Cały czas byłam w pełni świadoma i doskonale panowałam nie tylko nad tym, co mówiłam, ale i co przekazywało moje ciało. Był to spójny i na tyle skuteczny komunikat, że zaproponowaną mi tę posadę. Myślę, że mój przykład doskonale obrazuje, jak bardzo znajomość języka ciała przydaje się w życiu codziennym.

4 komentarze:

  1. Nauka odczytywania ludzkich "mysli" z mowy ciala jest niezwykle istotna w relacjach z drugim czlowiekiem. Ja nie potzrebuje tego wn relacjach biznesowych, ale w towarzystwie tez sie bardzo przydaje. Karola Jusin

    OdpowiedzUsuń
  2. Przykład akurat taki sobie, bo równie dobrze mogłaś mieć bardzo wysokie kwalifikacje, więc Cię przyjęli ;-) Ale fakt faktem mowa ciała jest dużo ważniejsza niż większości ludzi się wydaje. Nie wiem, czego Ciebie na studiach uczono, ale ja jestem wielką zwolenniczką badań Ekmana; badania nad niewerbalną stroną komunikatu uważam za, zwyczajnie, fascynujące - szczególnie te nad mimiką.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kończyłam te same studia i również bardzo lubiłam ten przedmiot. Może nie był on kluczowy w rozmowach o pracę, ale zdecydowanie przydał mi się w życiu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dlaczego obserwowanie ludzi jest tak samo ważne, jak słuchanie ich? Bo mówią jedno, a robią drugie!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Wasze komentarze dodają mi wiary, że to, co piszę jest interesujące i pomocne.